Detailekspert med skelsættende melding til Salling Groups konkurrenter
Salling Groups vej mod 30 mia. kr. mere vækst inden udgangen af 2028 blev præsenteret for offentligheden tirsdag.
Og efter at have set og læst indholdet af den nye milliardstrategi for Danmarks - målt på omsætning og antal ansatte - største dagligvarekoncern, er detailekspert Bruno Christensen ikke i tvivl.
Salling Groups milliardstrategi, Aspire '28
- Strategiperioden løber indtil udgangen af 2028.
- Samlet vil man investere op mod 13 mia. kr. i den periode i butikker, drift, innovation med mere.
- Dertil kommer en pulje med "et stort milliardbeløb", som direktør Anders Hagh formulerer det, til "markante opkøb".
- I 2028 vil Salling Group omsætte for mere end 100 mia. kr.
- Alle tyske Netto-butikker skal opdateres til det nyeste butikskoncept.
- Antallet af Netto-butikker i Polen skal øges fra 650 til 1000.
- Dertil vil der blive "investeret massivt i nye løsninger og systemer" til de omtrent 60.000 medarbejdere i koncernen i både Danmark, Tyskland og Polen.
- Derudover etablerer Salling Group "Salling Seeds" - en innovationspulje på en halv mia. kr., som kan bruges på investeringer i start-ups og små virksomheder med fokus på teknologi, bæredygtighed og produktudvikling.
Kilde: Salling Group
Salling Group har "distanceret konkurrenterne" fra både Coop, Rema 1000, Dagrofa og Lidl med det seneste strategiske indspark.
- Og det bør afkræve både beundring og stolthed, understreger Bruno Christensen over for RetailNews.
Han forventer desuden, at Salling Group ikke er færdige med at trykke på speederen i forhold til at lancere nye til væksttiltag.
Og hvis målet om en toplinje på 100 mia. kr. inden udgangen af 2028 skal nås, er det da formentlig også en nødvendighed.
- Salling Group er en detailhandelsgigant, der ikke nøjes med at lade fremtiden afhænge af salgsmulighederne på det danske marked, men hele tiden søger nye vækstmuligheder i andre europæiske lande, siger Bruno Christensen.
Salling Group-direktør Anders Hagh lagde tirsdag heller ikke skjul på, at Polen er et nøglemarked for koncernen fremadrettet, hvor Netto Polen blandt andet skal vækste fra 650 til 1000 butikker over en årrække.
- Vi må ikke blive hverken dovne eller selvtilfredse med vores plads og størrelse i Danmark. Vi skal hele tiden være sultne, men også ydmyge, og jagte udvikling. Det er også den måde, vi skal indfri vores vækstmålsætning for de kommende år, sagde han til RetailNews i den forbindelse.
Bruno Christensen
- Bruno Christensen har over 60 års erfaring fra detail- og dagligvarebranchen.
- Han har en konsulentuddannelse gennem Danmarks Erhvervsfond og har igennem flere år været ansat i De Samvirkende Købmandsforeninger.
- Han har i løbet af 1990'erne og 2000'erne stiftet både Detailhandels Promotion, det internationale netværk The Ebeltoft Group samt analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.
Kilde: www.brunochristensen.com
Spådomme
Når Bruno Christensen kigger ud over det danske dagligvaremarked og betragter Salling Group og alle de andre aktører, ser han - efter tirsdagens udmelding - et klart billede, der er ved at tegne sig.
Salling Group rykker langsomt, men sikkert, fra i toppen - og dét endda selvom Lidl Danmark, hvis moderselskab er ét af verdens største i branchen, også er begyndt at røre på sig.
Senest med udmeldingen fra adm. direktør, Jens Stratmann, om, at man sigter efter ti procents markedsandele i Danmark.
- De (Lidl, red.) må naturligvis henregnes til rækken af konkurrenter. Dog vil Sallings fremtidige vækst ikke kollidere med Lidl, der stille og roligt ekspanderer på det danske marked, konstaterer Bruno Christensen, inden han tilføjer om den øvrige branche:
- Dagrofa med Meny og Spar vil ikke interessere sig for andet end sine kæder og Foodservice. Coop vil koncentrere sig om at bringe koncernen i stabilt økonomisk vande, mens Rema vil åbne flere butikker i Danmark, men aldrig nå Salling Groups niveau.
Salling Group-butikker og -medarbejdere
- Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2023:
- Netto Danmark: 531
- Netto Tyskland: 342
- Netto Polen: 663
- Bilka: 19
- Føtex og Føtex Food: 108
- Salling Stormagasiner: 2
- BR: 29
- Starbucks: 16
- Carl's Jr.: 16
- I alt: 1.726
- Salling Group beskæftigede per 31/12-2023 58.903 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark.
Kilde: Salling Group